Drie manieren om ànders te kijken zodat je de kansen in je leven gaat zien

anders kijkenEen nieuw jaar, nieuwe kansen. Wat doet deze zin met jou? Vind je het een dooddoener? Of inspireert hij je om inderdaad open te gaan staan voor nieuwe kansen? Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Als je denkt: ja hoor, wat een cliché, de wereld blijft draaien zoals hij draait en ik zal mijn weg erin moeten vinden, dan zal je leven doorgaan zoals het al ging. Als je denkt: hè fijn, nieuwe kansen, die zou ik wel willen hebben. Dan kijk je er al heel anders tegenaan en zul je merken dat er kansen gaan komen. Je moet ze dan wel zien, en dat kun je leren. Ik durf zelfs te stellen dat je door je open houding kansen kunt aantrekken.

Drie manieren om ànders te kijken zodat je de kansen in je leven gaat zien

Tegenwoordig zeggen we vaak: alles is energie. Kijk maar simpel in de natuur: licht is energie; elektriciteit is energie; geluid is energie; water is energie. Wat is het gemeenschappelijke kenmerk? Beweging. Beweging zorgt voor energie. Zo werkt de natuur, zo werkt het leven. Willen we vooruitkomen, veranderen, groeien – allemaal woorden waarmee we hetzelfde bedoelen – dan zullen we in beweging moeten komen. En om het dichtbij jezelf te houden kun je daar je zintuigen voor gebruiken.

Ik kijk, ik zie, ik denk, ik voel, ik doe

Kijken is mijn uitgangspunt. Ik kijk naar de wereld. Ik zie dingen. Ik vind er wat van. Ik vorm mijn mening. Ik voel erbij. Positief of negatief of iets ertussen in. En dan doe ik.
Kort gezegd: Ik kijk, ik zie, ik denk, ik voel, ik doe.
Om mee te gaan in de stroom van het leven kunnen we gewoon niet blijven zitten waar we zitten. De vraag is: wat wil jij? Ben jij tevreden met hoe het nu gaat, met jouw leven, jouw werk, hoe jij in de wereld staat? Prima, dan is dat helemaal in orde voor jou. Merk je bij jezelf dat je je ergert aan mensen of dingen die gebeuren, vind je het leven oneerlijk, of voel je je niet bij machte om invloed op je eigen leven te hebben?

Dan nodig ik je uit om deze drie manieren om ànders naar je leven te kijken. Zo kun je je leven, op het punt waar je vastzit, weer vlot te trekken.

Drie manieren om ànders te kijken zodat je de kansen in je leven gaat zien!

Manier 1: Denk het om

Omdenken, ook al zo’n modeterm, maar het werkt wel! Stel je moet de deur uit en het regent pijpenstelen. Wat is je eerste reactie? Voor je het weet denk je: bah, ik wil niet nat worden. Dat heb ik weer.
Stap 1: Zet je gedachten even stil, kijk naar wat je doet en word je bewust: o, ik oordeel. Regen is vervelend. (je hebt je mening al gevormd);
Stap 2: Haal je oordeel eraf: Is regen ècht vervelend? Nee, elders in de wereld snakken mensen ernaar. Ik vind het vervelend.
Ik zie regen. Het regent. Punt. Niemand kan er wat aan doen dat het nu regent. Punt. Het is wat het is. Punt.
Stap 3: Maak van het ‘probleem’ een uitdaging: Hoe kom ik droog door de regen? Paraplu of regenjas, toch maar met de auto in plaats van met de fiets.
Of geef het een bedoeling: wat is de bedoeling van die regen op dit moment? Is het de bedoeling dat ik nu iets moet verzinnen om er droog door te komen of kan ik later de deur uit?;
Zie in elk nadeel een voordeel (Elk nadeel heb se voordeel, Johan Cruijff): de plantjes groeien er goed van.

Manier 2: Neem de tijd

Er kunnen situaties zijn waarin je gewend bent direct iets te zeggen of te doen. Later merk je dat je reactie vanuit je emotie kwam en dat je jezelf loopt te rechtvaardigen dat je toch zeker in je recht stond om zo te reageren. Had die ander maar niet ….. Meestal is een reactie uit emotie een zelfverdedigingsactie die maar eenmalig werkt. En daarna kun je er last van hebben omdat je weet dat dit de volgende keer ook weer kan gebeuren, waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt.
Wat zou er gebeuren, als je eens even de tijd neemt. Het bekende “tel tot tien”, maar kom daar maar eens om op dat moment, en je gaat toch zeker niet hardop 1, 2, 3 … staan tellen?
Ik zeg: je kunt leren om de tijd te nemen.
Stap 1: Laat even een stilte vallen; ga bij jezelf te rade: wat gebeurt hier, wat doet het met mij?, wat maakt dat ik nu zo boos (of een andere emotie) word;
Stap 2: Neem de tijd voor die emotie zonder er direct wat mee te doen. Want dat is wat er gebeurt: we willen een stap overslaan in het rijtje Ik kijk, ik zie, ik denk, ik voel, ik doe.
Zonder je emotie aandacht te geven ga je van denken naar doen. Misschien wel van kijken naar doen. 
Stap 3: Door de tijd te nemen voor elke stap doe je misschien uiteindelijk wel niets in de situatie. Als je emotie gezakt is, vind je het wellicht niet eens meer nodig om wat te doen. En als je dat nog wel vindt, dan kun je als eerste reactie iets zeggen wat de situatie met je deed: “Ik werd net zo boos. Ik voelde me helemaal trillen”.
Als er iemand bij betrokken is kun je dat heel goed inzetten. Dan krijg je een ander gesprek dan vanuit je emotie (hee, waarom doe JIJ dit, schei daarmee uit!) maar: “ik merkte dat ik net zo boos werd toen ik zag dat jij dat deed. Het bracht me helemaal van mijn stuk.” Dan krijg je een heel ander gesprek, waarin je op gevoelsniveau met jezelf of een ander spreekt. Dat is best eng, en voelt enorm kwetsbaar in het begin. Het kost meer tijd, maar geeft veel meer voldoening. Door het regelmatig te doen op deze manier kom je vooruit in je groei.

Manier 3: Kom in beweging

Letterlijk in beweging komen is een beproefde manier als je vastzit met je gedachten. Door het fysiek bewegen komt je geest ook in beweging. Door een andere omgeving, een ander uitzicht komen er processen in je hersenen op gang waardoor je sneller tot nieuwe inzichten komt. Lopen activeert en combineert je beide hersenhelften: de linker voor je denken en analyseren, de rechter voor je creativiteit en je motoriek.
Stap 1: Ga een stuk lopen, al is het maar een blokje om.
Stap 2: Kijk om je heen (ik zie een boom, ik zie een afgebroken tak, hé, ik voel de wind)
Stap 3: Laat je omgeving bij je binnenkomen. Zie hoe een tak is afgebroken – waarin ben jij gekortwiekt?, Voel de wind zacht langs je wang strijken – wanneer was jij voor het laatst zacht voor jezelf. De wereld om je heen laat je je binnenwereld zien.

Wandelen helpt je om letterlijk en figuurlijk de gebaande paden te verlaten en iets nieuws te ontdekken. Je stapt in de stroom van het leven.

Er zijn nog veel meer manieren om ànders te kijken. Misschien gebruik jij ze ook wel. Of heb je je eigen manier? Wil je die hieronder met mij delen? Dat zou ik geweldig vinden. Dank je wel alvast!

Lieve groet,

Illa

PS. Weet je wat ook een leuke manier is om ànders naar jezelf en de wereld te kijken? Het maken van een collage. Hier lees je er meer over.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *